Download ons gratis stappenplan

Wil jij leren hoe je je eigen design kunt lezen? Download dan ons gratis stappenplan!

Wat als stress, ziekte of trauma het leven van je design in de weg staat?

Leuk je design leven, maar wat als je (chronisch) ziek bent, overspannen, opgebrand, angsten ervaart, of trauma’s. Wat voor invloed heeft dit op het vervullen van jouw potentieel? Het maakt het leven, het leven van jouw potentieel, het vervullen van jouw missie en purpose soms zo ontzettend lastig. Maar waarom ís dat eigenlijk zo?

Human Design gaat om (weer) leren luisteren naar je lichaam. Het gaat om het vergroten van je lichaamsbewustzijn. Steeds weer contact maken met de wijsheid diep van binnen. Maar wat als er ineens iets gebeurt, of je iets ervaart waardoor jij niét meer kunt vertrouwen op je lichaam? Dan kunnen wij het steeds hebben over luisteren naar je intuïtie, je onderbuikgevoel, naar je hart. Naar dat ene stemmetje en naar al die andere verschillende signalen. Maar als je daar dan ineens niet meer bij kunt of niet meer op kunt vertrouwen…

Jezelf verliezen

De afgelopen maanden zat ik thuis, herstellende van long covid. En ik verloor mezelf echt in een paar maanden tijd. Waar ik normaal op kon vertrouwen -de definitie in mijn chart- voelde nu als één grote error. Ik voelde me zo kwetsbaar ook, zo machteloos en vooral heel erg in de war. Ik kon rustig op de bank zitten met een kopje thee, met toch een hartslag van 120. Het leek alsof ik geen controle meer had over mijn lichaam. 

Ziek zijn is eigenlijk een vorm van trauma. En trauma is precies wat het leven van je design in de weg staat. Of je nou een enkelvoudig trauma hebt (er is je iets heftigs, iets traumatisch overkomen) of een meervoudig/complex trauma (voor langere periode of meerdere keren heb je iets naars meegemaakt)… een mentaal trauma, een psychisch trauma, een emotioneel trauma of een lichamelijk trauma, generationeel trauma… 

Trauma

We lopen bijna allemaal in ons hele leven wel trauma op. Groot -maar vaak ook klein. We kunnen ons vast allemaal een beeld vormen bij een heftige traumatische ervaring. Maar trauma ervaar je in de praktijk vaak op een subtieler niveau. Stel je komt in al je enthousiasme aangerend en wilt iets met je vader of moeder delen. Op dat moment is die ouder druk, heeft een rot dag gehad op het werk en die reageert dat af, reageert kortaf of snauwt je af. Als kind neem je dat persoonlijk. Alles gaat om of over jou. Je slaat misschien wel op dat je niet gewenst bent. Dit soort situaties slaan we op en we passen hier ons gedrag op aan. Want hoe je het ook wendt of keert, in de kern willen we allemaal niets liever dan geliefd worden.

Dit maakt dat je niet altijd handelt vanuit je design, maar soms -bewust of onbewust- bijvoorbeeld ook vanuit angst. Niet voor niets is één van de meest gestelde vragen tijdens sessies: hoe weet ik of het mijn intuïtie of angst is wat mij tegenhoudt? Geeft je intuïtie je een waarschuwing, of ben je eigenlijk gewoon bang?

Maar een trauma hoeft dus niet iets te zijn wat jij per se bewust meemaakt. Dit kan ook op lichaamsniveau plaatsvinden, door bijvoorbeeld een ziekte. Wanneer je ziek wordt, schiet jouw lichaam in een overlevingsstand. Het wil je beschermen, het wil je beter maken. Je hele lichaam bevindt zich op een soort staat van opperste paraatheid. Alertheid. Alle andere processen in je lichaam komen veelal stil te liggen.

Fight or flight

Misschien heb je weleens gehoord van de fight of flight reactie. In het kort: we hebben een zenuwstelsel dat alle processen regelt in ons lichaam. Dit stelsel heeft twee standen: ontspanning en aanspanning. In de medische wereld ook wel het sympathische en het parasympatische zenuwstelsel genoemd. Het sympathische zenuwstelsel is actief bij actie van het lichaam en het parasympatische zenuwstelsel is actief bij rust van het lichaam. Een balans tussen deze twee systemen is heel belangrijk.

Maar tegenwoordig zitten we veel in de actie-modus. We hebben ontzettend veel te doen en we hebben altijd haast. Het actieve systeem helpt je daarbij: wanneer dit systeem aangaat, ervaar je een stressreactie (adrenaline-kick) waardoor je in beweging komt. Je bent alert, je hart gaat sneller kloppen, er wordt meer bloed door je aderen gepompt én je spijsverteringssysteem wordt even stopgezet. Als je door een wild dier achterna wordt gezeten, ga je niet eerst rustig je eten verteren. Of, als je ‘aan’ staat nestelt er bijvoorbeeld ook geen eitje in terwijl je misschien zo graag zwanger wilt worden. Spanning is funest voor een mogelijke zwangerschap!

Dit is een heel primaire reactie vanuit je lichaam om je te beschermen tegen gevaar. Deze reactie is eigenlijk al héél oud, uit de tijd dat we nog enkel een instinct/intuïtief bewustzijn hadden, het leven echt ging om overleven. Het systeem beoordeelt eigenlijk: is er gevaar en moet ik in actie komen? Gevaar van een dier, van een andere stam, maar ook het gevaar van niet genoeg eten hebben bijvoorbeeld. Tegenwoordig zijn we met z’n allen zo comfortabel geworden. De meesten van ons hoeven zich niet meer dagelijks druk te maken over of we wel genoeg te eten hebben en we hebben bijna allemaal een dak boven ons hoofd. En dus gaat het systeem ook aan op andere dingen; denk aan een deadline of een dreigend ontslag. Veelal geen directe levensbedreigende situaties; hoewel dit voor je lichaam wel zo kan voelen.

School of Human Design Podcast

Benieuwd naar onze podcast aflevering over dit onderwerp? Luister via onze website of je favoriete podcast-app.

Die kick van energie -die adrenaline- is eigenlijk maar voor korte duur bedoeld. Daarna wil je systeem weer naar rust stand, zodat je spijsvertering weer aan het werk kan. Zodat alle processen weer kunnen lopen. Maar, we ontspannen met z’n allen zo weinig! We willen niets missen, op wilskracht gaan we door… terwijl het eigenlijk van levensbelang is. Als je lichaam niet kan ontspannen, dan vallen er eigenlijk steeds meer systemen uit. De belangrijkste organen kunnen hun werk niet meer doen. Bloedtoevoer, afvoeren van afvalstoffen, hormoonhuishouding. Logisch dat je lichaam dan niet meer de juiste signalen afgeeft. 

En daarmee is een ziekte niet alleen traumatisch voor je lichaam, maar ook voor je ziel! Literatuur onderschrijft hoe onzeker je je voelt als je niet meer op je eigen lichaam kunt vertrouwen. Als je niet meer weet wat je voelt, wat je nodig hebt… want daarmee verlies je een stukje van jezelf. Je verliest het contact met jezelf. Wie ben jij nog als je niet op jezelf kunt vertrouwen? Wat voel je eigenlijk nog?

Minder voelen of juist meer voelen?

Eén van onze insta volgers gaf trouwens ook nog aan, dat je soms door ziekte juist veel meer voelt. Dat alles dubbel zo hard binnenkomt. Zo was ik ook constant overprikkeld, door geluid, door geur, door aanrakingen, door mensen. Een vervelend, maar logisch verschijnsel. Je zintuigen zijn gekoppeld aan je lichaam. Wanneer het lichaam onveilig is, dan worden we alerter. Dan spitsen we bijvoorbeeld onze oren, zodat we kunnen anticiperen op eventueel gevaar.

Het is echt een overleefstand, waardoor je niet kunt leven. Bij een tijdelijke / acute ziekte gaat dus je gezondheid en het herstellen van je systeem voor. Hopelijk kun je even alles laten liggen en echt daarop focussen. Maar als je chronisch ziek bent (dat was ik: long covid is een chronische ziekte) of als je jaren rondloopt met zichtbaar of onzichtbaar trauma… Hoe werkt het leven van je design dan? Als al je bewuste of onbewuste aandacht daarnaartoe gaat?

Het gaat niet altijd zoals je wilt

Een punt dat Lion aandroeg was dat we soms het gevoel hebben dat als je je design leeft, alles gaat zoals we het willen. Dat het dan allemaal de ‘goede’ kant op gaat. Maar dat iets de bedoeling is, betekent niet dat het altijd gaat zoals we willen. Dat we altijd ‘vooruit’ gaan. Dat we altijd vol energie zijn. En misschien mogen we die illusie ook gewoon doorbreken. Soms doe je alles wat je kunt, doe je (op papier) alles ‘goed’. En dwingt je lichaam je gewoon om stil te staan. Voor haar gaat het leven van je design niet om iets bereiken -juist niet. Het gaat om de ruis wegnemen. En soms is je design leven de keuze maken om na een lange tijd van te veel doen, weer op adem te komen. I couldn’t agree more.

Bedenk je maar hoe vaak je juist ziek wordt als je je design (te lang) niet hebt geleefd. Of, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Na een lange tijd inspanning ga je ontspannen; daalt je stresslevel (cortisol) ineens heel snel waardoor je ziek wordt. We hebben in die zin dus ook geen kant en klare oplossing. Ziek zijn of trauma heeft invloed op je leven en daarmee kan het dus ook het leven van je design -of in ieder geval het in de wereld zetten van jouw unieke energie- flink in de weg staan.

En tegelijkertijd helpt zo’n periode je vaak ook juist bij het leven van je design. Het dwingt je naar jezelf en je leven te kijken; naar wat je doet en wat je eigenlijk wilt doen. Naar hoe jij je energie in zet, je kwaliteiten of in welke valkuilen je stiekem trapt. Ik zie bijvoorbeeld in wat long covid mij qua boodschap kwam brengen. Had ik deze les liever op een andere manier geleerd? JA, natuurlijk. Ben ik blij / dankbaar voor deze periode? Nou nee, sorry, niet echt. Want het was echt ZO bizar zwaar. Maar, haal ik er lessen uit? ABSOLUUT! Het heeft in grote mate het leven van mijn design/potentieel in de weg gestaan, maar ook maakt het dat ik nu juist béter mijn design leef omdat ik niet meer anders kan dan maar mijn eigen grenzen en mijn eigen lichaam luisteren.

Kun je niets doen?

Is er dan niets wat je kan doen? Naast (trauma) therapie of behandelingen? Gelukkig wel! Door bewuste ontspanningsoefeningen en lichaamswerk kun je je lichaam een (behoorlijk) handje helpen. Echt focussen op het vergroten van het zelfherstellende vermogen van het lichaam. Want uiteindelijk heeft je lichaam een eigen intelligentie, die dag en nacht, op de achtergrond, werkt om beter te worden. Daar mag je op vertrouwen.

Wat kan daarbij helpen: Yoga Nidra, bodyscans, ontspanningsoefeningen ademhalingsoefeningen, haptotherapie, energetische behandelingen, healings, massage therapie of bijvoorbeeld bioresonantie.

En daarnaast is dit ook natuurlijk iets waar we in onze readings naar kijken en rekening mee houden. Al onze sessies zijn een combinatie, waarin we deels naar het design kijken -naar de ideale situatie, naar jouw potentieel- maar we nemen ook altijd de huidige situatie mee. Want waarom lukt het leven van je design/potentieel nog niet? Wat zijn -op basis van het design- maar voor een groot deel ook op basis van intunen, dingen die het leven in de weg staan? En wat zijn stappen om te zetten, om dichter bij het leven van het design te komen? En zo sturen we je nooit met alleen een uitleg van je design op pad. Maar begeleiden we je écht in het leven ervan. Want je kunt alles weten over je design, maar als je het niet voelt, of als er iets is wat het leven in de weg staat…

Uiteindelijk komt het er op neer dat alles met elkaar verbonden is, dat alles een reden heeft, dat in alles een les zit en dat het toch ook soms allemaal gewoon hartstikke stom en vervelend is. En ergens is dat ook best wel een geruststelling.

Levensadviezen

Start je eigen Human Design experiment

  1. Ontdek je Human Design chart
  2. Download ons gratis stappenplan
  3. Leer je design kennen middels een reading of één van onze boeken & e-books
  4. Leer je design leven middels een sessie of één van onze online cursussen
  5. Vergeet ook vooral niet onze Human Design lifestyle producten te checken
0
    Winkelwagen
    Je winkelwagen is leegBekijk de webshop