Benieuwd naar JOUW unieke design? Download ons (gratis) stappenplan en ga gelijk aan de slag! DOWNLOAD HIER.

Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Take a break: 7 soorten rust voor elk Human Design Type

Hoeveel rust jij nodig hebt, hangt van heel veel verschillende factoren af. In Human Design maken we een allereerste onderscheid per Type. Ben jij een Generator of Manifesting Generator? Dan heb jij vaak meer energie dan een Manifestor, Projector of Reflector. Vooral Projectors adviseren wij vaak om voldoende rust te pakken. Maar ben jij er van bewust dat er ook verschillende soorten rust zijn? Die belangrijk zijn voor élk Human Design Type? Ontdek het in deze blog.

Ben jij vaak moe? Rust jij te weinig? Veel mensen denken dat voldoende slapen (of bijslapen) voldoende is om weer ’tot rust’ te komen. Maar rust en slaap zijn volgens Dokter Dalton-Smit (en auteur van het boek ‘Sacred Rest: Recover Your Life, Renew Your Energy, Restore Your Sanity’) twee verschillende dingen. Slaap is één van de middelen (en een hele fijne) om rust te krijgen, maar er is zoveel meer dat je kunt doen (en nodig hebt) om te rusten.

Waarom is rust ook alweer zo belangrijk? In onze ‘druk, druk, druk, druk, druk’ maatschappij krijgt rust vaak geen prioriteit, terwijl rust zorgt voor verlaging van stress, dat je positiever in het leven staat, je vrolijker bent, je lichaam beter herstelt, je een hogere weerstand hebt, je creatiever bent, je meer energie hebt, je steviger in je schoenen staat, je geheugen en concentratie beter wordt, etc., etc.

Maar, hoe pak je dan het beste die rust? Als slapen alleen niet het antwoord is? Er zijn 7 verschillende soorten rust, zo vertelt Dokter Dalton-Smit.

1. Fysiek

Bij fysieke rust gaat het om je lichaam tot rust laten komen. En dat doe je middels slaap (een vorm van passieve rust) of middels ontspanningsoefeningen⁠ (een vorm van actieve rust). Denk aan een massage, een yoga lesje of wat stretch oefeningen. Ook fijn: een ademhalingsoefening om instant wat spanning in je lijf los te laten.

2. Mentaal

Bij mentale rust gaat het om je hoofd tot rust laten komen. Al die gedachten die we de hele dag hebben, de 30.000 keuzes die we maken, constant gepieker… En dan hebben we vaak ook nog een baan waarbij we veel moeten (na)denken. Geef je hoofd daarom voldoende rust: neem om de 2 uur even een break en doe iets waar je niet bij na hoeft te denken. Ook fijn: alle gedachten van je afschrijven tot je hoofd leeg is.

3. Zintuiglijk

Bij zintuigelijke rust gaat het om het vermijden van zintuigelijke prikkels. Dus even geen schermen (nee, ook niet het scherm van je telefoon), harde muziek of felle lampen. Zelfs als je denkt hier allemaal niet zo gevoelig voor te zijn, is het goed om te beseffen dat jouw zintuigen onbewust de héle dag prikkels binnen krijgen. Dus liever geen elektrische apparatuur in de slaapkamer, maar ook overdag kun je prikkels vermijden door in een stille ruimte te gaan zitten (desnoods met een noise cancellation koptelefoon) of simpelweg even je ogen dicht te doen.

4. Creatief

Bij creatieve rust denk je misschien dat je elke vorm van creativiteit even links moet laten liggen. Maar niets is minder waar. Je mag je juist omringen met creativiteit! Het gaat er om dat je niet op zoek gaat naar inspiratie, maar dat je je vanuit rust láát inspireren. Omring je dus met mooie dingen: de natuur bijvoorbeeld, plan een fijne wandeling, of kunst, door naar een musea te gaan. Lees een boek of luister naar een podcast.

5. Emotioneel

Bij emotionele rust gaat het om je gevoelswereld: want hoe voel jij je eigenlijk? We gaan vaak voorbij aan onze gevoelens en dan met name de negatieve gevoelens, die onderdrukken we het liefst. Maar het is zo belangrijk om (alle) emoties er te laten zijn, ze ruimte te geven, ze te (h)erkennen. Schrijf je gevoelens van je af, huil, praat met anderen en zorg dat je emoties weer tot rust komen.

Meer leren over Human Design? Join dan onze Academy!

  1. Download onze gratis handleiding
  2. Leer middels één van onze online cursussen je eigen design te leven

6. Sociaal

Bij sociale rust denk je misschien dat je elke vorm van sociaal contact even links moet laten liggen en dat is deels waar. Soms is even op jezelf zijn zó ontzettend fijn om tot rust te komen (vooral voor de Kluizenaars onder ons). Maar sociale rust bekent ook je omringen met fijne mensen: mensen die je opladen / energie geven, mensen die je echt zien voor wie je bent, mensen die graag naar je luisteren, mensen waar je fijn mee kunt knuffelen. Vermijd vooral de mensen die je energie kosten.

7. Spiritueel

Tot slot gaat spirituele rust om verbinden met jezelf, met je kern, middels bijvoorbeeld meditatie. In je kern ben jij alleen maar liefde, en toch voelen we zo vaak (te) weinig liefde voor onszelf en voor anderen. Oefenen elke dag, al is het maar voor een minuut, en je zult merken hoe je oplaadt.

Welk soort rust pas jij al toe? Welk soort vergeet je nog wel eens?

Op de hoogte blijven van onze online cursussen, e-books, blogs en podcasts?